Helppo ero Emma Teatterissa -teatteriarvio yhteistyössä Turun Kaupunginteatterin ja Emma Teatterin kanssa
Sitä voisi sanoa, että ihminen on yleisesti aika kiintynyt omiin rutiineihinsa ja eihän teatterin ystävien kesä olisi mitään ilman komediaa Naantalin Kailon saaren Emma Teatterissa. Haasteellinen koronakevät ja alkukesä pakottivat useat perinteiset kesäteatterit peruuttamaan kesän ohjelmistonsa. Poikkeuksen on tehnyt kuitenkin Turun Kaupunginteatterin ja Emma Teatterin yhteistuotanto Helppo ero, joka vie kaikki komedianälkäiset rytinällä konmarittamisen ihmeelliseen maailmaan. Miten se voikin olla niin vaikeaa päästä tietyistä asioista eroon, varsinkin niistä, joissa on suurta tunnearvoa?
Helppo ero Emma Teatterissa sai ensi-iltansa poikkeuksellisesti heinäkuussa suunnitellun toukokuun sijaan ja esityskausi jatkuu elokuuhun. Emma Teatteri on katsomoltaan Varsinais-Suomen suurimpia kesäteattereita ja toimenpiteitä on tehty turvallisen teatterikokemuksen takaamiseksi. Epidemiariskin takia katsojien lukumäärää on rajoitettu, jotta seurueiden välillä saadaan pidettyä turvaväliä. Esityksiin myydään numeroimattomat liput ja paikat ovat vapaavalintaiset kunhan turvaetäisyyksistä pidetään kiinni.
Ei sitä elämää noin vain mullisteta.
Kesäkomedioiden dream team Emma Teatterissa
Helppo ero -komedian on käsikirjoittanut Satu Rasila ja ohjannut Mikko Kouki. Molemmat ovat olleet luomassa niin Turun Kaupunginteatterissa kuin Emma Teatterissa teatterielämyksiä jo usean vuoden ajan ja se näkyykin myös tämän kesän näytöksen lopputuloksessa. Emma Teatterilta totuttu, tyypillinen sekä odotettu näytelmägenre on laadukas ja samalla raikkaasti uudistunut sekä lavastuksella yllättävästi leikittelevä. Lavastuksen on suunnitellut Jani Uljas, äänisuunnittelusta vastaa Jari Tengström ja valosuunnittelusta puolestaan Riku Kääriäinen. Naamioinnin suunnittelusta vastaa Saara Tawast ja välillä yllättäväkin pukusuunnittelu on Tuomas Lampisen käsialaa.
Lavalla nähdään todellinen dream team, sillä produktioon on saatu mukaan kaikki yleisön suosikit. Teemu Aromaa näyttelee tarinan päähenkilöä, eroterapeutti Mikaa, joka on huomannut elävänsä fyysisessä ja henkisessä materialismin helvetissä, ahdistunut siitä ja päättänyt hankkiutua eroon aivan kaikesta. Esitys seuraa Mikan vaiherikasta työpäivää, jonka aikana Emma Teatterin tuttuun tapaan lavalle marssii tiuhaan tahtiin Miska Kaukosen, Tom Petäjän ja Linda Wiklundin hahmo-kavalkadi.
Lavalla nähdään monenkirjava joukko ongelmanratkaisijoita.
Helppo ero Emma Teatterissa pureutuu näkyvään ja näkymättömään kaaokseen
Emma Teatterin näyttämön etu- ja takaosa on jaettu nerokkaasti Mikan terapiatoimiston asiakas- ja varastotilaksi. Molemmilla puolilla pyörteilee moninaisten samaistuttavien hahmojen hätkähdyttävän hienovivahteinen hurlumhei. Mikan asiakkaat haluavat eroon omista ongelmistaan ja monenkirjava joukko ongelmanratkaisijoita puolestaan yrittää auttaa Mikaa eroon tämän omasta ongelmasta. Mika taitelee kahden tilan välissä luisuen vääjäämättä syvemmälle fyysiseen ja henkiseen kaaokseen.
Helppo ero pureutuu osuvasti ongelmiin ja niiden ratkaisuihin. Mika taiteilee asiakkaidensa probleemien parissa keksien luovia keinoja saada kukin pääsemään eroon heitä vaivaavista asioista olivat ne sitten hevariviikset, pehmokarhu, vihanhallinnan vaikeus, kuntosalijäsenyys tai näyttelijää piinaava maneeri. Samaan aikaan Mikan omat ongelmat aiheuttavat harmaita hiuksia paisuen backstagella kuin pullataikina.
Aromaa onnistuu mielestämme erinomaisesti roolissaan viileän ammattimaisena eroterapeuttina, joka kyynisen analyyttisesti tarkastelee omaa tilannettaan. Aromaa on taitava komedianäyttelijä ja se näkyykin Mikan vivahteikkaassa hahmossa, jonka mielenterveyden luisuminen viilipyttymäisyydestä totaalisen hallinnan menetykseen on upeaa seurattavaa.
Omat ongelmat aiheuttavat harmaita hiuksia ja paisuvat kuin pullataikina.
Kaukonen tekee paluun Emman lavalle ja näyttelijän työtä seuraa suurella tyytyväisyydellä. Monipuolinen ja niin ikään äärimmäisen taitava komedianäyttelijä tuo Emmaan juuri sitä parasta kesäteatteri-fiilistä. Vedet silmissä nauroimme muun muassa Kaukosen hyvin hiottua Flex Training Centerin asiakaspalvelijaa.
Petäjästä kuulee usein, että riittää kun mies kävelee lavalle niin jo alkaa naurattaa. Sanomme tämän suurella kunnioituksella ja mielestämme Petäjällä on huikea taito tuoda koomiset pirteet hahmoon kuin hahmoon vaivattomalta näyttävällä tavalla. Tämä monissa liemissä marinoitu lahjakas näyttelijä viihdytti meitä tälläkin kertaa usealla roolillaan.
Wiklund on jo usean Emma Teatterin näytelmän konkari ja hänen hauskat sekä moni-ilmeiset hahmot viihdyttävät ja tuovat sopivasti naisnäkökulmaa ja tasapainoa lavalle. Lauluterapia Kaija Koon tahtiin jäi erityisesti mieleemme, samoin hahmo, jolle oli hieman hankalaa hyväksyä tyhmiä ihmisiä.
Erilaisia terapiamuotoja käydään läpi hevilläkin asenteella.
Helppo ero tarjoaa viihdyttävää kesäteatteria ensikertalaisille ja konkareille
Emma Teatterissa aikaisemmin käyneet tietävät, että lavan pyörivää osaa on käytetty ahkerasti hyödyksi aikaisempina kesinä. Helpossa erossa lavan käyttöön on tuotu uutta dynamiikkaa lavaa jakavilla liukuovilla, jotka tuovat kerrontaan oivallista kerroksellisuutta sekä näkyvää ja näkymätöntä toimintaa. Uudenlaisen lavastuksen hyödyntäminen on ilahduttavan raikasta ja toimii erinomaisen hyvin.
Helppo ero Emma Teatterissa tarjoaa helposti tarttumapintaa kaikenlaisille katsojille. Ammattitaitoinen tiimi tarjoaa laadukasta teatteria niin ensikertalaisille kuin konkareillekin ja huomaa, että taustatyötä on tehty äärimmäisen paljon. Emma Teatterin tuotantoa paremmin tuntevat huomaavat varmasti eron rytmiikassa ja lavastuksessa, mutta meille nämä olivat pelkästään positiivisia huomiota.
Emma Teatterin komedioissa totutun kovatahtisen kaahottamisen elementit ovat edelleen olemassa, mutta Helppo ero on edeltäjiään hieman rauhallisempi, juonellisempi ja monikerroksellisempi komedia kuin olisi odottanut. Näyttelijä- ja tekijäjoukkoa entuudestaan tuntevat katsojat ilahtuvat näytelmään viljellystä itseironiasta. Taitavasti käsikirjoitettu komedia tarjoaa herkkupaloja uskollisille katsojille hyödyntäen tekijätiiminsä parhaita ominaisuuksia.
Auttaako läpsyterapia vihanhallintaan?
Helposta erosta tulee jopa jollain tapaa mieleen Turun Kaupunginteatterin Näytelmä joka menee pieleen, jossa niin ikään näennäisesti hallinnassa ollut tilanne luisui lopulta koomiseen kaaokseen. Näytelmä joka menee pieleen on jäänyt Turun Kaupunginteatterin viime vuosien komedioista parhaiten mieleemme ja olikin ilahduttavaa tuntea vierailevansa samassa genremaailmassa, erityisesti Aromaan ja Kaukosen oltua mukana molemmissa.
Helppo ero -näytelmä kulkee rytmikkäästi soljuen kahdella tasolla käsitellen meidän kaikkien päänsisäisiä ongelmia sekä niitä konkreettisia ongelmia mihin palkkaamme jos jonkinlaista remppareiskaa. Tuntui hyvältä, että näytelmää katsoessa löysimme kosketuspintaa omaan elämäämme. Parasta teatteriesitystä katsoessa oli lisäksi se, että näyttelijätiimistä välittyy yhteen hitsautunut tekemisen meininki ja selvä teatterintekemisen nautinto. Ne kun monelta osin ovat tärkeitä aineksia siihen, että myös yleisö nauttii näkemästään.
Yksi asia on kuitenkin varma – ihanaa, että tänäkään kesänä ei tarvinnut olla erossa Emman kesäteatterista. Se ero ei nimittäin todellakaan olisi ollut helppo!
Primadonnat
Artikkelin kuvat: Otto-Ville Väätäinen / Turun Kaupunginteatteri