* Yhteistyössä Tanssiteatteri ERIn kanssa
Uuden vuosikymmenen ensimmäinen teatteri-ilta on hyvä korkata monitaiteellisen ja kantaaottavan Tanssiteatteri ERIn aina niin voimaannuttavan ilmaisun parissa. Koko illan teos JukeboXin salat johdattaa tunteikkaasti elämän polulle muistuttaen meitä siitä, ettei elämässä välttämättä tarvitse tavoitella suuria, sillä vähempikin riittää. Sinä riität juuri sellaisena kuin olet.
Aikamatka vie vuosikymmenten taa
Saavun Yliopistonkadulle hyvissä ajoin ja ihastelen vanhan kivitalon tunnelmaa. Ennen näytöstä otan itselleni aikaa katsella edellisten näytösten julistekavalkadia ja viipyillä menneissä näytöksissä. Valitsen paikkani vapaasti katsomon punaisten penkkien kakkosrivin keskivaiheilta ja istuudun. Pimeys ja hiljaisuus laskeutuvat saliin. Esitys alkaa. Nykyajan taiteilijat johdattavat meidät vuosikymmenten taakse ja unohtuneen huoltoaseman baarin ja pölyttyneen levyautomaatin luo. Jukeboxin ympärille kerääntyy värikäs joukko ihmisiä tunteineen ja kokemuksineen.
Klaavalla Esson baariin
Legendaarisen Esson baarin jukeboxista kantautuu tuttuja sävelmiä ja ajassa siirrytään menneen maailman iskelmien, rock and rollin ja kantrimusiikin kautta jokaisen mielessä tänäkin päivänä soivan kotimaisen ja ulkomaisen musiikin pariin. Tutut kertosäkeet vievät mennessään omiin muistoihin ja elettyyn elämään.
JukeboXin salat -teoksen suunnittelusta ja koreografiasta vastaavat Eeva Soini ja Lassi Sairela. Valosuunnittelu on teknisen vastaavan Mari Aggen käsialaa ja vuosikymmenten puvustuksen on loihtinut Tuula Bergqvist.
Lavalla nähdään Tanssiteatteri ERIn tanssia, teatteria ja musiikkia taidokkaasti tulkitseva ja saumattomasti yhteenhitsautunut ensemble. Esson baarin hengettärenä nähdään hurmaavan ilmeikäs Imelda Esso, Tiina Lindfors. Perinteikkään baarin sisustus henkii mennyttä ja rätti viuhuu kovaan tahtiin kun Imelda siistii paikkoja ja tyhjentää tuhkakuppeja. Yhdenlaista ajankuvaa tuokin ja muistuttaa meitä ajasta kun tupakointi oli sallittua sisätiloissa.
Kompuroivaa Elvistä imitoi äärettömän ilmiömäisesti Lassi Sairela. Rockin kuninkaan ympärille ryhmittyvät baarin asiakkaat sheikkaavat varovasti lanteitaan ja ottavat oppia 1900-luvun populaarikulttuurin tunnetuimmalta henkilöltä. Elviksen vartaloliikkeet herättivät aikanaan kovasti huomioita ja nuoriso sekosi täysin hänen esiintymisistään. Vanhemmat eivät lainkaan hyväksyneet tätä uudenlaista revittelyä ja kuningasta uhattiin jopa vankilalla ellei esiintymistyyli muuttuisi hillitymmäksi.
Katselen Sairelan ilmeitä ja vaikuttavaa tanssia ihaillen. Tanssi saa myös koomisia piirteitä ja nauran ääneen kun hieman kankea Elvis veivaa itseään lattialla. Huulikin mutristuu kuten kuninkaalla konsanaan. Vaatii kovaa treeniä ja mieletöntä kropan hallintaa, että pystyy loihtimaan nuo kaikkien verkkokalvoille jääneet kuuluisat moovit lavalle.
Iskelmämusiikin mennyt maailma luo turvallisuuden tunteen
Nuorena koetut tunteet ovat voimakkaita ja rakkaudessa pettyminen ja jätetyksi tuleminen tuntuvat maailmanlopulta. Jukeboxista kantautuva, yhden suomalaisen musiikin suuren vaikuttajan, Baddingin Kauas pilvet karkaavat koskettaa syvältä kun ihastumisen ja ensi rakkauden tunne muuttuvat pettymykseksi. Nostalgisen kaihoisan tanssin nuken kanssa esittää kauniisti lattialla liitävä Pilvineiti, Laura Alho. Tanssin pyörteissä on aikaa myös projisoida omaa menneisyyttä ja koettuja nuoruudenrakkauksia.
Autokorjaamon miesten maailma
Nerokkaasti rakennettu lavaste, huoltamon baarin tiski, kätkee toiselle puolelle korjaamon. 60-luvun puolen välin tienoilla ilmestynyt James Brownin It’s a man’s world kajahtaa ilmoille ja korjaamon ei niin sulavaliikkeiset ja haalaripukuiset autonrassaajat, Toni Laakkonen, Lassi Sairela ja James McNamara, näyttävät osaamistaan.
Musiikki vaihtuu ja hetken kuluttua kulahtaneet haalarit lentävät vauhdikkaasti nurkkaan. Nuhjuisista haalarihemmoista kuoriutuu sekunnin murto-osassa sulavaliikkeisiä ja salskeita italiaanoja, jotka pyörittävät peppujaan kireissä pöksyissään. Hillittömän hauskaa tarinankerrontaa, joka kertoo myös siitä, että ihmisten lokerointi, ammatin tai minkään muunkaan perusteella, on aivan turhaa.
Uudet tuulet ja uusi vuosikymmen
Esson baarissa tunteet kuumenevat kun uusi kasvo, James McNamaran esittämä latino Pedro, laittaa soimaan Bee Gees -yhtyeen vuonna 1977 ilmestyneen sinkun Stayin’ alive. Eriarvoisuuden tunne Pedron ja baarin muun asiakaskunnan välillä on käsinkosketeltavaa. Uusi ja outo pelottaa ja kaikki osapuolet pohtivat hyväksytyksi tulemista omilla tahoillaan. Erilaisuus on rikkaus, mutta samalla jokseenkin pelottavaa kun ei tunne toisen taustoja. Tuntuu hyvältä huomata, että Imeldan näyttäessä esimerkkiä baarin kanttikset ottavat onkeensa ja hyväksyvät Pedron porukkaan. McNamara tulkitsee Pedron roolin upeasti ja seuraan hänen sooloaan lumoutuneena.
Urheillen Suomi maailmankartalle
Suomalaiset ovat aina olleet menestyshullua kansaa ja vuonna 1971 yleisurheilun EM-kisat järjestettiin maassamme ensimmäistä kertaa. Helsingin Olympiastadionilla vallitseva kisahuuma ja jännittynyt tunnelma täyttävät lavan. Kisastudion fiilikset ovat katossa ja urheilijat laittavat kaikkensa peliin. Huomaa hyvin, että ERIläiset ovat suunnattoman kunnianhimoisia ja rohkeita tanssijoita. JukeboXin salat -teoksessa he tulevat esiin myös huikeina näyttelijöinä ilmeineen ja tarkkaan mietittyine sekä tarkoituksenmukaisine ylilyönteineen.
Parisuhdeväkivallan portit auki happy hourin jälkeen
Näytöksen alussa rakastuneen parin elämään päästään uudelleen kun Esson baarissa alkaa happy hour ja kuppilan kanttikset humaltuvat voimakkaasti. Karoliina Lummikon ja Toni Laakkosen hahmot satuttavat toisiaan ajautumalla riitaan. Äärettömän vakavaa aihetta ei kaunistella ja huomaan silmäkulmani kostuvan pariskunnan mollatessaan toisiaan sekä henkisesti että fyysisesti. Ahdistavaa kun mieli löytää keinon satuttaa toista rakkaudesta huolimatta.
Huuli lentää ja kauneusihanteet puhuttavat
Esityksen ehdottomasti hillittömimmän naurunremakan yleisössä saa aikaan Eeva Soinin taiten tulkitsema vahvasti karrikoitu kantritähti Dolly Parton. Baaritiskin eleillään haltuun ottavan Partonin kasvojen kohotus on epäonnistunut ja poveen pumpataan aina vain lisää kokoa. Kauneuskäsitys ja kehonmuokkaus sekä erilaiset kosmeettiset toimenpiteet ovat tänä päivänä monien huulilla. Miksi emme kelpaisi sellaisina kuin olemme?
Tanssiteatteri ERI kohtaa katsojan suurella sydämellä
Arvostan suunnattoman paljon Tanssiteatteri ERIn tapaa käsitellä aikamme ajankohtaisia ilmiöitä niiden oikeilla nimillä. Rohkeus ja mielipiteisiin vaikuttaminen ja niiden muokkaaminen ovat aina antaneet vahvan pohjan ERIn teoksille ja niin tekee myös JukeboXin salat. Ihmiselämän kuvaaminen ja yhteiskunnan muuttuminen kaikkine raadollisine puolineen sekä hyvässä että pahassa antaa katsojalle tilaa prosessoida koettua. Monitaiteellisin keinoin ERIn ensemble antaa katsojalle ajattelemisen aihetta. On tervettä ja vapauttavaakin kohdata vaikeita asioita huumorin kautta ja huomata, että elämä kantaa, iloineen ja suruineen.
PilviDonna
Tanssiteatteri ERIn JukeboXin salat sai ensi-iltansa 23.1.2020. Liput näytöksiin ERIn lipunmyynnistä tai lippu.fi.
Lue myös aiempi blogikirjoitukseni Vaikuttavaa tanssin juhlaa Tanssiteatteri ERIssä.
Artikkelin kuva: Tanssiteatteri ERI, JukeboXin salat. Vasemmalta oikealle Tiina Lindfors, Karoliina Lummikko, Laura Alho ja Toni Laakkonen. Kuva Jari Laurikko.