Nyt olen mykistynyt. Siis kertakaikkisen lumoutunut. Olen myös tainnut ihastua ikihyviksi mimiikkaan ja Marc Gassotiin.
LION – The weird and magical Abracadabra Circus Show on näyttelijä-miimikko Marc Gassotille räätälöity teos, joka sai kantaesityksensä Suomen Kansallisteatterissa 10.1.2019. Turun Kaupunginteatterissa teos sai ensi-iltansa 19.3. ja esityksiä on vain kourallinen. Teoksen on ohjannut suomalaisen nykysirkuksen pioneeri Sanna Silvennoinen. Gassotin lisäksi lavalla nähdään ainoastaan Karl Sinkkonen, joka vastaa teoksen elokuvallisesta musiikkimaailmasta. Juho Rahijärvi on suunnitellut Lionin valomaailman ja lavastuksesta sekä puvustuksesta vastaa Kati Mantere.
Lionissa on perinteisen sirkuksen elementtejä ja Gassotin virtuoosimainen mimiikka sekä kauhuelokuvistakin tunnettu splätteri värjäävät lavalle räiskähtelevän teoksen, joka viihdyttää alusta loppuun. Lion yhdistää klovneriaa, taikuruutta ja miimistä eläintenkesytystä sinkoillen aiheesta toiseen kuitenkaan menettämättä punaista lankaansa.
Merkillisen viihdyttävä ja sopivan häiriintynyt Lion
Marc Gassot ottaa yleisön ja tilan haltuunsa välittömästi esityksen alettua. Hän ratsastaa lavalle vauhdilla ja heti ensimetreiltä esityksen merkillinen väre vinksahtaneella twistillä ja splattermaisella kuorutteella saa katsojat kikattamaan ja heittäytymään teoksen omituiseen tunnelmaan.
Gassot tanssahtelee läpi esityksen naurattaen yleisöä hyväntuulisesti viedessään hahmonsa armottomasti tunneskaalasta toiseen.
Yleisö seuraa lumoutuneena kuinka vahvaotteinen Gassot vetää esitystä vauhdikkaasti eteenpäin. Hyvin toteutettu maskeeraus värittää Gassotin ilmeikkyyttä, eleet ja ilmeet on hiottu huippuunsa ja satunnaiset äännähdykset (sorry!) luovat vangitsevan kokonaisuuden. Gassot tanssahtelee läpi esityksen naurattaen yleisöä hyväntuulisesti viedessään hahmonsa armottomasti tunneskaalasta toiseen.
Katsojat eivät myöskään ole turvassa kun on kyse leijonankesytyksestä.
Puvustus ja lavastus yhdistettynä vivahteikkaaseen musiikkiin saa aikaan vahvan tunteen vanhanaikaisesta sirkuksesta, jossa kurkkii pimeä ja ehkä jopa hieman julma alaväre aivan pinnan alla. Tuntuu kuin kukaan katsojista ei osaisi odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu ja seuraa herkeämättä Gassotin pienintäkin elettä. Tämä luo mahtavan tunnelman esitykseen ja on koomisuudellaan sekä omituisuudellaan viihdyttävää seurattavaa.
Marc Gassotin vangitseva esitys pitää hyppysissään alusta loppuun
Mimiikka on itselleni tuntemattomampi taiteenmuoto. Itse asiassa kokemukseni mimiikasta rajoittuvat lähinnä Buster Keatonin elokuviin. En ole ehkä ollut sen suurin ystävä tai aktiivisesti hakeutunut (liekö siihen ollut edes tilaisuuksia) siitä syystä, että pidän itseäni usein melko tylsänä katsojana. Nautin esityksistä joissa omalle tulkinnalle ei jätetä liikaa tilaa. Pidän siitä, että asiat selitetään minulle selkeästi.
Marc Gassotin esitys on tarkkuudella viritetty, tasapainoinen ja hengästyttävän monisyinen kosketus elämän tunteikkaisuuteen.
Tästä syystä olin yllättynyt kuinka paljon iloa tuotti nähdä nimenomaan havainnointiin ja tulkintaan pohjautuvasta esityksestä. Marc Gassotin soljuva mimiikka ja yhteys katsojaan on vangitsevaa seurattavaa. Tunsin olevani suurien oivallusten äärellä kun ymmärsin ymmärtäväni miimikon eleet. Lisäksi samalla en voinut muuta kuin ihailla mimiikan fyysisyyttä ja huippuunsa hiottua koreografiaa. Pienimmälläkin eleellä, äännähdyksellä ja katseella on oma tarkoituksensa. Marc Gassot sai arvostukseni mimiikkaa kohtaan aivan uudelle tasolle ja taisinpa jopa hieman hullaantua koko taiteenmuotoon.
Marc Gassotin esitys on tarkkuudella viritetty, tasapainoinen ja hengästyttävän monisyinen kosketus tunteikkaaseen ihmiselämään. Gassot loihtii lavalle ilon, surun, jännityksen ja pelon tunteet kiehtovana sekoituksena ja kietoo siinä samalla katsojan valkoisten miimikon-hanskojensa pikkusormen ympärille.
Lion – The weird and magical Abracadabra Circus Show Turun Kaupungiteatterissa 3.4.2019 asti. Liput Lippupisteestä. Esityksen kesto on 50 minuuttia ja suositusikäraja on K12.
Suosittelen Lionia lämpimästi kaikille ja erityisesti niille, joita kiinnostaa viihdyttävä mutta sopivasti outo esitys.
UnnaDonna
Artikkelin kuvat: Joni Pakanen